Integracja sensoryczna to proces, w którym mózg: odbiera informacje ze zmysłów, porządkuje je i przetwarza, reaguje w sposób adekwatny (czyli właściwy dla sytuacji). Kiedy ten proces działa prawidłowo, dziecko może uczyć się, bawić, reagować, skupiać się i funkcjonować społecznie. Gdy jednak integracja jest zaburzona, pojawiają się problemy w codziennym życiu, np. nadwrażliwość na dźwięki, trudności z koordynacją, agresja, unikanie dotyku, niezgrabność ruchowa.
Terapia SI to zajęcia ruchowe i sensoryczne w formie zabawy, prowadzone w specjalnie wyposażonej sali terapeutycznej. W czasie zajęć dziecko jest stymulowane poprzez różne rodzaje aktywności, które poprawiają przetwarzanie zmysłowe i rozwijają układ nerwowy. Przykładowe zadania: huśtanie się (równowaga), turlanie, wspinanie, skakanie, zabawy z piaskiem kinetycznym, masami sensorycznymi, zabawy z różnymi fakturami (miękkie, szorstkie, zimne), przeciąganie, ściskanie, toczenie.
Zajęcia są prowadzone indywidualnie (czasem w małych grupach) przez certyfikowanego terapeutę SI.
Terapia SI jest stosowana u dzieci z:
- zaburzeniami przetwarzania sensorycznego (SPD),
- trudnościami w obrębie regulacji emocji i zachowania,
- trudnościami w koncentracji i uwadze (ADHD, ADD),
- trudnościami w planowaniu i organizacji,
- trudnościami w motoryce dużej i małej,
- problemami z samooceną,
- problemami ze snem,
- trudnościami w komunikacji i relacjach społecznych.
Terapia sensoryczna dla dzieci jest wskazana w sytuacji potwierdzonych w procesie diagnostycznym zaburzeń SI. Jest to istotne, ponieważ każde dziecko wykazuje różne deficyty, ich nasilenie także bywa zróżnicowane. Wobec tego, oddziaływanie/stymulacja poszczególnych systemów zmysłowych wymaga ukierunkowania i sugestii w oparciu o wyniki obserwacji klinicznej oraz wykonanych testów.
Wesprzyj nas
Twoje wsparcie umożliwia nam kontynuowanie naszej ważnej pracy i rozszerzanie naszego wpływu.
Wesprzyj nasPodziel się tym projektem: